Mimořádně členité pobřeží Jaderského moře se stovkami zátok, četnými průlivy a více než tisícem ostrovů, ostrůvků a útesů je jako stvořené pro toulky lodí nebo jachtou. Pobřeží s chráněnými přístavy, průzračné moře a mírné podnebí vytvářejí základní předpoklady pro rozvoj jachtingu. Každoročně stoupá počet turistů, kteří přijíždějí k Jadranu se svými plavidly, nebo si je zde pronajímají. Je mezi nimi i spousta Čechů.
Většina plavidel musí svůj příjezd oznámit příslušné přístavní správě, kterou Chorvaté nazývají Lučka kapetanija. Plavidla, která připlula do Chorvatska po moři, mají za povinnost co nejdříve a bez zastávek připlout do některého z mořských hraničních přechodů. Patří k nim jako přechoda I. kategorie Umag. Pula, Rijeka, Mali Lošinj, Senj, Maslenica, Zadar, Šibenik, Split, Ploče, Korčula, Dubrovník. Přechody II. kategorie jsou Poreč, Rovinj, Raša, Metkovič. K sezónním mezinárodním přechodům patří Novigrad, Sali a Božava (ostrov Dugi Otok), Primošten, Ravni Žakan (ostrov v Kornatech), Ubli, Komiža, Vela Luka (na Korčule) a Kanegra.
V ohlášení se musí uvést název a registrační značka plavidla, jeho délka, vlajka pod kterou loď pluje, jméno a příjmení majitele. Dále se musí předložit cestovní pas, lodní doklady vydané podle předpisů země, kde je loď trvale přihlášena, oprávnění řídit loď a pojistka lodi pro případ škody způsobené dalším účastníkům, seznam členů posádky i ostatních osob na lodi. Dále je nutné uhradit poplatek vybíraný pro zajištění bezpečné plavby v jadranských vodách. Přihlašují se i plavidla dovezené k moři po souši. Před odplutím z chorvatských výsostných vod je nutno se v některém z mezinárodních přístavů opět odhlásit u tamní přístavní správy.
Výjimku z přihlašování mají plavidla, která nejsou delší než 3 m a splňují další náležitosti (např. mají motor slabší než 4 kW).
publikováno: Bře 2014, Kategorie : Magazín