Víc než deset let trajekt provozovala korčulská plavební společnost „Mediteranska plovidba“ sezónní trajektovou linku mezi obcí Drvenik na Makarské riviéře a městem Korčulou na stejnojmenném ostrově. Podle vyjádření korčulských orgánů jak samosprávy tak turistických orgánů a místních podniků, především hoteliérů a cestovních kanceláří mělo a má toto trajektové spojení velký význam pro cestovní ruch ve městě Korčula a v dalších letoviskách ve východní části ostrova. O důležitosti této linky svědčí i statistické údaje, podle nichž roce 2008 převezl trajekt 35 tisíc cestujících a 10,2 tisíce vozidel. Proto jsou velmi znepokojují nejnovější zprávy o tom, že v sezóně 2009 nebude linka Drvenik – Korčula v provozu.
Korčula je bohužel dost vzdálena od pevniny jak od jihu, tak od severu a letiště nemá. Za současné situace komplikovaného a finančně náročného dopravního spojení z pevniny na ostrov Korčula představuje plavební linka z Drveniku nejkratší a finančně nejvýhodnější spojení z pevniny do tohoto nádherného jihodalmatského ostrovního města. Plavba trajektu trvá 2 hodiny a 30 minut. V loňském roce za ni turista zaplatil 30 kun za osobu a 155 kun za auto.
Další variantu – krátkou trajektovou linka z Korčuly do Orebiće na poloostrově Pelješac – používají převážně místní obyvatelé, kterým nevadí následující putování 60 km po silnici hornatým poloostrovem. Ta je sice nejlevnější (13 kun za osobu a 64 za auto), ale turisté na své dovolené vyhledávají pohodlnější cestování. Ke zkrácení cesty lze případně použít trajektovou linku Trpanj – Ploče, ale u této varianty většinou odrazuje dvojí cestování trajektem. Podrobné informace najdete na stránce: Lodní doprava.
Ještě existuje spojení ostrova se vzdálenějším Splitem, a to linkou Split – Vela Luka (dál pak pokračuje na ostrov Lastovo), která však leží až ve východním cípu ostrova. Kromě toho je tato možnost podstatně dražší: za osobu 48 kun, za auto 432 kun.
Pravidelné lodní a trajektové linky jsou tedy prakticky jedinou možností dopravního spojení z pevniny na Korčulu, a to v takovém počtu, který uspokojí potřeby především cestovního ruchu v Korčule.
V srpnu minulého roku se situace náhle výrazně zkomplikovala. Jediný trajekt plavební společnosti „Mediteranska plovidba“ – trajekt „Dominče“, který jezdil na lince Drvenik – Korčula a zpět, byl stažen ze dne na den z provozu. Zjistilo se totiž, že se do podpalubí dostala voda. Naštěstí se to stalo v okamžiku, kdy stál trajekt v přístavu a nebyli na něm žádní cestující. Voda byla vyčerpána, ale důkladná kontrola odborníků nezjistila, kde je závada a kudy se voda do podpalubí dostala. Trajekt byl dopraven do loděnice na Korčule, ale ani tam se i přes veškerou snahu techniků, kteří kontrolovali loď centimetr po centimetru, příčina vniknutí vody neodhalila.
A protože byl trajekt „Dominče“ jediný, který na lince z Drveniku jezdil, přestalo jeho stažením z provozu toto lodní spojení existovat. Značně zastaralá loď totiž nedostane od příslušných plavebních orgánů souhlas k dalšímu provozu, dokud nebude nalezena a odstraněna závada. Společnost „Mediteranska plovidba“, která má již po delší dobu velké finanční problémy, považuje koupi nového trajektu v hodnotě několika milionů euro za neekonomickou, protože za pár let bude dokončena dálnice do Ploče a linka z Drveniku ztratí svůj smysl.
A tak Korčula ztratila své důležité dopravní spojení s pevninou. Ztratila je nejen pro zbytek sezóny roku 2009, ale jak se situace nyní jeví, nenašlo se zatím řešení ani pro sezónu 2010. Přitom v již nasmlouvaných zájezdech do Korčuly na tento rok, zařazených do katalogů mnoha zahraničních cestovních kancelář, se s tímto spojením počítá, a to v té finanční relaci, v jaké Mediteranska plovidba provozovala svou trajektovou přepravu na Korčulu.
Místní orgány orgány, hoteliéři i obyvatelé Korčuly nyní žádají urychlené řešení tohoto problému v tom smyslu, aby se jím zabývaly příslušné státní orgány a zajistily ostrovu řádnou pravidelnou přepravu z Drveniku, a to moderním trajektem s dostatečnou přepravní kapacitou. A vůbec je nezajímá, jaký přepravce bude linku provozovat.
Zdroj informací: Ministerstvo moře, dopravy a infrastruktury (Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture): www.mmpi.hr
UPDATE: 07.06.2012:
Agentura pro pobřežní linkovou dopravu (Agencija za obalni linijski promet) oznámila, že sezónní trajektovou linku č. 641 mezi přístavem Drvenik na Makarské riviéře a přístavem Dominče ve měste Korčula na stejnojmenném ostrově bude letos opět provozovat společnost „Linijska nacionalna plovidba“.
Její trajekt „Moli“ vyjede poprvé 15. června a poslední plavbu uskuteční 9. září. Od 15. června do 12. července a od 27. srpna do 9. září bude jezdit 2x denně tam a zpět a v nejvyšší sezóně, tj. od 13. července do 26. srpna 3x denně. Trajekt o kapacitě 193 cestujících a 40 vozidel zvládne plavbu za dvě hodiny a 15 minut.
Dlouhá léta linku zajišťovala společnost „Mediteranska plovidba“, ale na jaře 2010 musela z ekonomických důvodů provozování této linky ukončit. Provizorně ji na sezónu převzala Jadrolinija a od roku 2011 ji zajišťuje „Linijska nacionalna plovidba“.
Společnost „Linijska nacionalna plovidba“ zatím neuveřejnila na svých stránkách lodní řády ani ceny na sezónu 2012, ale jistě tak učiní v nejbližších dnech (www.lnp.hr)
rád bych věděl,jestli bude pokračovat i letošni sezonu trajekt DRVENIK-KORČULA DĚKUJI ZA ODPOVĚD.
bohužel tato linka už neexistuje
Blíží se letní pobyt,již třetí v Drveniku a zajímá nás lodní doprava na Korčulu v tomto roce 2011.Stále tato linka nebude fungovat?Děkuji za odpověď.
Trajektová linka Drvenik – Korčula bude v provozu od 17. června 2011
Dobrý den,prosím o odpověď jestli letos v létě/konec června a 1.týden v červenci/ bude trajektová linka Drvenik-Korčula fungovat.Děkuji za odpověď
mrkněte na aktuální jízdní řády trajektů http://chorvatsko.ubytovanivchorvatsku.cz/jizdni-rady-trajektu-v-chorvatsku-pro-rok-2012/