Stejně jako v ČR, tak i v Chorvatsku jsou dálnice zpoplatněné. Způsob placení je ale jiný, jde zde o mýtné, tedy ne dálničními známkami. Těžko hovořit o tom, co je výhodnější ale spravedlivější je zřejmě mýtné, protože platíme za to, co skutečně projedeme. Na druhou stranu jsme pokaždé „otravování“ placením 🙂
Mýtné
Výše mýtného se řídí několika parametry, předně počtem ujetých kilometrů a pak velikostí automobilu. Pro ty, kteří se chtějí vyhnout placeni, je nutno říci, že většina chorvatských dálnic má souběžně jdoucí silnici, někdy ale poměrně vzdálenou. Je taky určitým pravidlem, že ne vždy je vzdálenost po dálnici kratší, než po silnici, ale asi vždy to je po dálnici rychlejší a orientačně snazší.
Jak bylo řečeno, v Chorvatské republice se platí podle délky použitého úseku dálnice a podle typu vozidla. Mýtné pak lze platit v hotovosti, a to v místních kunách či eurech. Uvádí se, že to má být možné i v jiných zahraničních měnách podle současného kurzu platného pro den platby ale to opravdu nemáme vyzkoušené. Platit můžeme ale i platebními kartami American Express, Diners, Master Card, Maestro nebo Visa a je to většinou i rychlejší protože je na to zvláštní pruh kde je většinou méně vozidel.
Další bezkontaktní způsob elektronického systému placení mýtného je pomocí přístroje tzv. krabičkou ENC (Elektronička naplata cestarine), kterou lze koupit za 122 kun u společnosti Chorvatské dálnice (Hrvatske autoceste – HAC) pro všechny skupiny vozidel. Je to pak ale se slevou 21,74% oproti standardní ceně mýtného. Výhodou je, že tento přístroj lze využívat pro více vozidel stejné skupiny, jak se říká, je přenosný. Na druhou stranu je nutno říct, že ho lze použít na všech dálnicích značených písmenem A kromě A2 a most na ostrov Krk. Na Istrijském ypsilonu, kde dálnice a rychlostní silnice provozuje společnost Bina Istra, se musíme s přístrojem HAC nebo ARZ předem zaregistrovat.
Další systémy plateb
Systém s krabičkou je pro dálniční poplatky v Chorvatsku poměrně složitý a asi pro našince, který si sem vyjede jednou ročně jen za sluncem a mořem zbytečný (pokud si ho nepůjčujete mezi kamarády). Pro ty, kteří chtějí brázdit Chorvatskem více, úsporu bezesporu přinese.
Na dálnicích v Chorvatsku se setkáme s dvěma druhy placení, předem (otevřený způsob) a na závěr (způsob uzavřený). Na kratších úsecích dálnic a u mostu či tunelu je mýtnice jen na začátku a pak již projedeme bez přerušení. Na delších dálnicích s vyšším počtem nájezdů a výjezdů (exitů) dostaneme při vjezdu na dálnici kartičku, kterou při výjezdu odevzdáme a zaplatíme mýtné.
Podle kategorií se vozidla rozdělují tak, že skupina IA jsou motocykly, trojkolky a čtyřkolky, skupina I jsou vozidla se dvěma nápravami o výšce do 1,9 metru, II vozidla se dvěma nápravami vyšší než 1,9 m o hmotnosti do 3,5 tuny a vozidla se dvěma nápravami s výškou do 1,9 m s přívěsem bez ohledu na počet náprav a výšku přípojného vozidla. Do skupiny III a VI se řadí vozidla, se kterými se většinou na dovolenou do Chorvatska nejezdí, nebudeme se proto jimi zabývat.
Kolik budeme platit, zde asi nevyřešíme, záleží jakou trasou do Chorvatska pojedete a také se uvádí, že chorvatské dálnice nabízejí přes 3 tisíce možností vjezdů a výjezdů. Proto jako přehled uvádíme některá cílová místa s cenami platnými pro rok 2016, a to pro vozidla kategorie I, tedy do 3,5 tuny.
Dálnice A1 vede ze Záhřebu do Splitu v délce 408 km a cena je 157 Kun, což je asi 560 Kč. Dálnice A2 vede ze Záhřebu do Krapiny v délce 62 km za 16 Kun tj. asi 57 Kč a do Varaždina 86 km stojí 23 Kun, tedy asi 82 Kč. Dálnice A3 ze Záhřebu do Lipovce v délce 277 km stojí 99 Kun, asi 350 Kč. Na dálnicích A6 a A1 ze Záhřebu do Rijeky zaplatíme za 162 km 56 Kun, což je přibližně 199 Kč a za úsek z Rijeky do Splitu se 412 km pak 157 Kun, tedy asi 557 Kč.
Přejeme šťastnou cestu !
Levně do Chorvatska bez cestovky
Miho Apartments
apartmány, pokoje
kapacita osob: 2-20
cena lůžka od: 15 Eur
k moři: 100 mApartmani POLAČA - Slano
apartmány
kapacita osob: 2-11
cena lůžka od: Eur
k moři: 30 mPansion Lobrović
apartmány, pokoje
kapacita osob: 2-7
cena lůžka od: 14 Eur
k moři: 70 mVilla Dube Slano/ villa with pool
apartmány, pokoje
kapacita osob: 2-17
cena lůžka od: 15 Eur
k moři: 100 m
ja bych osobne radej znamky …
to každopádně, bylo by to praktičtější i levnější 🙂
hlavne pro nas co jezdime furt jen dolu na jih
Máme krabičku,hodně jezdíme bez problému.
radej znamku bez zdrzovani u zavor , pak at si to nak rozdeli mezi sebou nebo odpocet od statu 😀
taky neni spatna ale znamka je znamka, vjedu na dalnici a jedu kdezto s krabickou musim projizdet urcitou branou kde ne vzdy je plynulej prujezd a taky nefunguje na vsech usekach dalnic a co vim od lidi co ji maj ne vzdy je uplne bezporuchova …
No vzhledem k tomu, že průjezd jedním směrem, k moři přijde na částku jak roční dálniční známka u nás, tak se snažím dálnici tam se vyhnout…
Máme krabičku a jízda s ní je v sezoně o dost rychlejší. Nemusíme čekat v teple na mýtnici.
Mám Enc krabičku ale známku bych přivítal raději.
Chorvati taky uvažují o zavedení dálničních známek ale tenhle rok to asi nebude a spíš budou ty elektronické dálniční „známky“ jako jsou v Maďarsku kde si koupíte na benzínce jen kus papíru (účtenku) s vaší spz a nic se lepit nebude – ale jak rikam je to zatim jen ve fazi priprav
Vedle v Itálii mají brány, některé nefunkční, takže musíte vycouvat a najet do vedlejší a pak taky se stává, že vás chce obsluha brány ojebat na ceně.
ještě kdyby ty dálnice v Čechách aspoň z poloviny vypadali jako ty v Chorvatsku 🙂
Mám krabičku, i tak pokud se to ucpe, tak se bráně dostanu pomalu,,, tak známka je asi lepší volba!!! Ale to jen za předpokladu že neudělají takovou SVINARNU jako Slovinci, týdenní!!!, ale i tak když jsem si spočítal tak i tak bych asi při cestě na Korčulu ušetřil. NEJLEPSI VOLBA BY BYLA,JAK TO MAJI RAKUŠANÉ. 10, 2 měsíční, atd.
nechcete dialnice zadarmo kurva? idem na dovolenku tak s tym ratam do rozpoctu.. pocitam ze aj keby boli tie dialnice zadarmo tak budete picovat.. Tak jazdite do chorvatska na bicykloch a mate cestu uplne zadarmo a kemp uz sa niaky najde za 5€/noc.. a pasteky na cestu je zaklad.. dovolenka za 100€ jak vysita, co by ste este chceli..? fakt nechapem tieto komentare..
presne tak – moje rec, vyuziju maximalne dalnice v SLO i HR – je to pohodlnejsi
Do Chorvatska na bicykloch a s ruksakmi plnych pastek na chrbte? Vies si predstavit tu hanbu pred susedmi? 😀
Miloslav Studant V pohodeeee
Byl jsem tam loni, vše fungovalo bez problémů, platil jsem kartou v automatu. Míto teda drahý jako prase, ale jinak v pohodě…
Ja jezdím do Itálie pravidelně každý měsíc už několik let a není problém. Zřejmě jste vlezli kde je jen pro Telepas třeba se dívat nahoře kde jak se platí.
Za 17 let nikdy žádný problém.
chorvatská dálnice na rozdíl od naší je luxusní ,takže poplatky neřeším ale systém nálepky či elektronické bych taky přivítal, než to cálování na branách
Nevím, co je na „systému s krabičkou“ tak složitého??? Variantu koupíte s ohledem na předpokládané výdaje (např. za 420 Kn s kreditem 300), ušetříte čas v kolonách (hlavně u Záhřebu) a dobíjení je klasicky přes velmi přehledné internetové rozhraní. Sleva 21,74 % oproti hotovostnímu placení znamená, že 2 cesty do Střední Dalmácie vám investici do krabičky vrátí. A tím, že ji můžete komukoli půjčit, je zajímavá i pro ty, kteří jezdí do Chorvatska jen na dovolenou…
Tam nemrzne a jsou nový.
no já nevím když jí tady u Soběslavi dostavěli tak nemrzlo a ještě před kolaudací se už vlnila tak nevím 🙂
Dobrý den,
krabičku ENC jsem si pořídil jednu z prvních na mítnici před čtyřmi roky v Zagrebu a využívám jí při cestě do jižní Dalmácie každý rok. Na mítnicích jsem nikdy nečekal protože právě brány ENC jsou vždy bez front,na rozdíl od normálních bran, kde jsoum fronty vždy velké . Problém je ale s nabíjením kteditu, protože když jsem si předloni chtěl nabít krabičku na mýtnici u Bašky Vody, byl jsem obsluhou odkázán na mýtnici u sjezdu u Zadaru, protože oni jsou jiná společnost, než u které jsem krabičku ENC zakoupil a z toho důvodu mi kredit nemohou zvýšit. Stejně jsem pochodil i na mýtnici u Zadaru.Musel jsem si u normální brány vzít lístek na který jsem jel až do Zagrebu, kde jsem před mýtnicí odstavil auto a musel za provozu projít přes všechny mýtné brány a zašel do kanceláře, která má mýtné na starosti a kde mi jednak zvýšili kredit a dali slevu jako na krabičku ENC. Ale ta komunikace, ta byla dosti nepříjemná. Obdobně jsem měl problém loňského roku, kdy jsem dojel na mýtnici do Zagrebu v sobotu po dvanácté hodině a kancelář již byla zavřená. Jediná možnost byla si zvýšit kredit po průjezdu ENC branou na benzinové pumpě / 50 m za branou /. Problém byl ovšem v tom že to musíte udělat přes mobil, kde Vám vše píší v chorvatštině a ne v angličtině. Musel jsem požádat obsluhu benzinky, která mi vyšla vstříc. Tak to jsou mé zkušenosti s ENC krabičkou.
Václav
Kolik stojí motocykl?